Pod pojmem luxusní značka se většině Čechů vybaví

Pod pojmem luxusní značka se většině Čechů vybaví

Mezi nejčastější kousky autorské módy, které si Češi kupují patří

Mezi nejčastější kousky autorské módy, které si Češi kupují patří

Mezi nejznámější módní události roku (módní akce, veletrhy, přehlídky) řadí Češi

Mezi nejznámější módní události roku (módní akce, veletrhy, přehlídky) řadí Češi

Mezi nejvíce známé české návrháře Češi řadí

Mezi nejvíce známé české návrháře Češi řadí

Pod pojmem autorská móda si Češi vybaví

Pod pojmem autorská móda si Češi vybaví
Mercedes-Benz PragueFashionWeek
„Návrháři, to je pro nás Blanka Matragi a Beáta Rajská, Brno má ale své návrháře.“ „Za událost módy je považován respondenty i Filmový festival v Karlových Varech nebo Ples v opeře.“ „Máme mylnou představu, že autorská móda stojí dvojnásobek toho, co jsme ochotni vydat.“

projektu

FASHION REPORT JE DLOUHODOBÝ VÝZKUMNÝ PROJEKT INTERNETOVÉHO OBCHODU S MÓDOU ZOOT.CZ A VÝZKUMNÉ SPOLEČNOSTI PERFECT CROWD MAPUJÍCÍ SOUČASNÉ OBLÉKÁNÍ V ČESKU A NA SLOVENSKU.

Jako tvůrci Fashion Report věříme, že móda je zrcadlem společnosti, a proto mapujeme módu napříč generacemi a regiony, každodenní i slavnostní módu. V rámci Fashion Reportu dlouhodobě sledujeme českou a slovenskou módu takovou, jaká ve skutečnosti je. Nezaměřujeme se pouze na ty, kdo se v módě vyžívají, ale zkoumáme vždy reprezentativní vzorek Čechů nebo Slováků, abychom věrně zachytili aktuální stav oblékání u nás.

ZOOT z role předního českého internetového obchodu s módou chce přinášet na český módní trh demokratizaci stylového oblékání a radost z módy jako výrazu společenské pestrosti a aktivního přístupu k životu a ke světu kolem nás. Fashion Report přináší pravidelnou zprávu o pokrocích v tomto snažení a hledá, jak si Češi a Slováci radost z módy a oblékání pro sebe objevují.

Výzkum

Češi a autorská móda

Pojem „autorská móda“ je spojován především s originalitou nebo jedinečností. Autorské módě Češi přisuzují také vyšší cenu. V průměru je odhadována na dvojnásobek toho, co jsou ochotni za takový kousek vydat. Mezi nejčastější pořizované kousky patří šperky, trika, šaty a kabelky.

Znalost českých návrhářů

Nejčastěji spontánně uváděná jména českých návrhářů jsou Blanka Matragi a Beáta Rajská. Jsou to jediné návrhářky, které uvádějí i muži a Češi obecně bez ohledu na region. Kruh pěti nejznámějších návrhářů uzavírá ještě Klára Nademlýnská, Josef Klír a Liběna Rochová. Je Také regiony hrají ve znalosti návrhářů zajímavou roli. Brno je jediné krajské město, která má své vlastní v Brně známé návrháře. Patří mezi ně Liběna Rochová a Gábina Páralová.

Hlavní události české módy

Mezi spontánně nejvíce jmenované módní události roku patří brněnský veletrh STYL a KABO. Jako druhá událost je nejvíce zmiňovaný pražský Mercedes-Benz Prague Fashion Week. Za módní události jsou považovány i spíše společenské události, kde se média věnují tomu, jak jsou účastníci oblečeni. K nim patří například Ples v opeře nebo MFF Karlovy Vary.

Švadleny, krejčí a vlastní výroba módy

Švadlenu nebo krejčího využívají Češi nejvíce na úpravu nového oblečení. Češi se příležitostně stávají autory autorské módy, když 44 % respondentů (61 % žen) si někdy vyrobilo nějaké oblečení. Nejčastěji si ženy šijí šaty, sukně a kalhoty.

Výdaje za autorskou módu

Autorská móda není v hledáčku toho, co by si Češi v módě rádi dopřáli. Upřednostněna je sportovní nebo móda běžných značek. Mezi Čechy převažuje opatrný souhlas, že autorská móda je spíše pro bohaté. Velkou roli hraje také osobní vztah k návrháři. Autorskou módu jsou si Češi více ochotni koupit, pokud je návrhář jejich známý. Za módu jsou Češi zvyklí vydávat 1000 korun měsíčně.